| strona g堯wna | kontakt |
 
 
Czwartek XI tygodnia okresu zwyk貫go, Wspomnienie obowi您kowe 安. Alojzego Gonzagi
21 czerwca 2018r.


 
poprzednie czytania:

8 stopni w lekturze S這wa Bo瞠go
wg C.M. Martini, La pratica del testo biblico, Piemme, 2000, s.9-10.

08 grudnia, 2010
Lectio divina – opis metody
08 grudnia, 2010
Metoda modlitwy
08 grudnia, 2010

Lectio divina – opis metody
08 grudnia, 2010

 

 

z ostatniej chwili
---------------------

30 maja, 2018
Bo瞠 Cia這

Oby Ciebie nie zabrak這... ...


24 maja, 2018
Dzie Matki

Dla naszych kochanych Mam....
30 marca, 2018
Minutka na Wigili Paschaln

Tyle s這wa. Tyle obraz闚. Tyle wra瞠. Od codzienno軼i do 鈍i皻a. Od ciemno軼i do 鈍iat豉. O 鄉ierci...

 

 

 

Najwi璚ej uwagi po鈍i璚ono lectio divina, kt鏎a doprawdy « mo瞠 otworzy przed wiernym skarb s這wa Bo瞠go, a tak瞠 doprowadzi do spotkania z Chrystusem, 篡wym S這wem Bo篡m ».

Chcia豚ym pokr鏒ce przypomnie tutaj jej podstawowe etapy: rozpoczyna si ona czytaniem (lectio) tekstu, kt鏎e rodzi pragnienie autentycznego poznania jego tre軼i: co m闚i tekst biblijny sam w sobie? Bez tego etapu istnieje ryzyko, 瞠 tekst stanie si tylko pretekstem, by nigdy nie wyj嗆 poza w豉sne my郵i. Nast瘼uje p騧niej rozwa瘸nie (meditatio), w kt鏎ym stawiamy sobie pytanie: co m闚i tekst biblijny nam? Tutaj ka盥y osobi軼ie, ale tak瞠 wsp鏊nota powinna otworzy si na nie i z nim skonfrontowa, poniewa nie chodzi o rozwa瘸nie s堯w wypowiedzianych w przesz這軼i, ale w chwili obecnej. Dochodzi si nast瘼nie do etapu modlitwy (oratio), kt鏎a zak豉da pytanie: co my m闚imy Panu w odpowiedzi na Jego S這wo? Modlitwa jako pro軸a, wstawiennictwo, dzi瘯czynienie i oddawanie chwa造 jest pierwszym sposobem, przez kt鏎y S這wo nas zmienia. Wreszcie lectio divina ko鎍zy si kontemplacj (contemplatio), podczas kt鏎ej przyjmujemy – jako dar Boga – Jego spojrzenie przy ocenie rzeczywisto軼i i zapytujemy si: jakiego nawr鏂enia umys逝, serca i 篡cia domaga si od nas Pan? 安. Pawe pisze w Li軼ie do Rzymian: « Nie bierzcie wi璚 wzoru z tego 鈍iata, lecz przemieniajcie si przez odnawianie umys逝, aby軼ie umieli rozpozna, jaka jest wola Bo瘸: co jest dobre, co Bogu mi貫 i co doskona貫 » (12, 2). Kontemplacja ma bowiem wyrobi w nas m康ro軼iow wizj rzeczywisto軼i, wed逝g Boga, i uformowa w nas « zamys Chrystusowy » (1 Kor 2, 16). S這wo Bo瞠 jawi si tutaj jako kryterium rozeznania: jest ono « 篡we, (...) skuteczne i ostrzejsze ni wszelki miecz obosieczny, przenikaj帷e a do rozdzielenia duszy i ducha, staw闚 i szpiku, zdolne os康zi pragnienia i my郵i serca » (Hbr 4, 12). Warto te przypomnie, 瞠 lectio divina w swojej dynamice nie ko鎍zy si, dop鏦i nie doprowadzi do dzia豉nia (actio), sprawiaj帷ego, 瞠 篡cie wierz帷ego staje si darem dla innych w mi這軼i. Wydoskonalon form syntezy i zbiorem tych element闚 jest posta Matki Bo瞠j, b璠帷a dla ka盥ego wiernego wzorem uleg貫go przyj璚ia s這wa Bo瞠go. Ona « zachowywa豉 wszystkie te sprawy i rozwa瘸豉 je w swoim sercu » (π 2, 19; por. 2, 51), umia豉 dostrzec « w wielkim planie Bo篡m g喚bok my郵 陰cz帷 wydarzenia, czyny i rzeczy, pozornie ze sob niepowi您ane ».

powr鏒


 

na skr鏒y do...|

    Copyright © 2012 Robert Wi璚ek SI